Retail Property
Restauranter og skjenkesteder er blant bransjene som har blitt hardest rammet av koronapandemien. Årets RETAIL PROPERTY-konferanse vil særlig handle om hva som skjer med bygulvet når utelivet møter veggen – er det bare de store kjedene som står igjen etter krisen?
Mens fysiske butikker går dukken, øker netthandelen sin omsetning og trenger ny og større lagerplass. Hvordan kan man tenke nytt som eiendomsforvalter når spillereglene endres? Vi ser på strategier, visjoner og konkrete planer for å lykkes.
RETAIL PROPERTY vil også gi deg bedre kjennskap til ulike handelsmønstre og hva som påvirker dagens og fremtidens retail-marked. Vi skal diskutere hvordan vi redefinerer den fysiske butikkens rolle, og hvordan du kan vinne kampen om flere kunder og høyere omsetning.
NB! Årets konferanse vil bli avholdt digitalt.
Med tanke på dagens situasjon, har vi valgt å gjøre konferansen hel-digital.
Konferansen er tilgjengelig fra tirsdag 1. desember. Du kan helt selv velge når og hvor mange ganger du ønsker å se konferansen. Linken skal være tilgjengelig i 30 dager.
Program
-
09:00 – 09:05
Velkommen til Reatil Property 2020!
Antonella Anselmo Stokstad -
09:05 – 09:30
FORBRUKERADFERD 3.0 – (ENDA MER) KUNNSKAPSRIK OG KREVENDE?
Konkurransesituasjonen i retailbransjen er tøffere nå enn tidligere og mindre forutsigbar for både nettaktører og fysiske butikker. Forbrukerne har endret kjøpsadferd og preferanser, og koronautbruddet har skapt store utfordringer. Hva avgjør om det blir vinn eller forsvinn, når enkelte nye butikker åpner dørene, mens andre går konkurs? Hva er status for næringslivet?
Ola Gaute Aas Askheim
Vintage og bruktklær utfordrer de tradisjonelle kleskjedene. Out-of-home har blitt en viktig del av restaurantmarkedet. Hvilke nye trender kjennetegner de ulike segmentene? Hva slags forbrukere har vi blitt? Kunnskap om forbrukeratferden har aldri vært viktigere enn nå. Sov litt i timen, og du kan fort havne utfor stupet! -
09:30 – 10:00
BØR DU INVESTERE I RETAIL?
Retail har alltid vært avgjørende når det gjelder å løfte hele byområder. Er det fortsatt lønnsomt å investere i retail i dag, og hva er de viktigste grepene bak utviklingen av vellykkede konsepter?
Kjersti Hobøl, Lisa Fredriksen, Ingrid Høstmælingen, Morten Fredriksen
Samtale - samtale ledes av Ingrid Høstmælingen. -
10:00 – 10:25
RETAIL SOM GODE BYDESTINASJONER – SLIK SKAPES EN SUKSESS
Hvordan kan gårdeiere oppnå vekst gjennom etablering av nye butikker og skape vellykkede retail-destinasjoner med gode handelsopplevelser? Suksessfaktorer kan være riktig valg og kombinasjon av butikker, god kundeinnsikt og faglig kjennskap til internasjonale trender. NPRO har funnet modellen. De deler sine erfaringer og tanker.
Ellen Cathrine Kobro, Mim Stang -
10:25 – 10:55
RESTAURANTENE SLITER. HVA SKJER NÅ MED BYGULVET?
Stengte butikker, tidlig skjenkestopp og tapte inntekter. Korona rammer restauranter og uteliv hardere enn butikker og kjøpesentre. Hva skjer med bygulvet når restaurantene må stenge? Hva kan gårdeierne gjøre for å unngå dette? Er det kun de store kjedene som står imot pandemien, og står vi i fare for å miste alle de unike, nye konseptene?
Runar S. Eggesvik, Jama Awaleh, Lars Simen Paulgaard, Sigurd Stray
Samtale - samtale ledes av Lars Simen Paulgaard -
10:55 – 11:10
LEI UT DINE LEDIGE LOKALER!
Netthandel krever store lagerplasser, også i sentrale bystrøk. Sterkt prispress, større usikkerhet og raske endringer i et allerede konkurransekrevende marked gjør at mange lokaler i sentrum står tomme, i påvente av nye leietakere eller godkjenning av reguleringsplaner. Hvordan tenke nytt for å løse dette?
Sondre Magnussen -
11:10 – 11:30
BUTIKKMIKSEN SOM ØKER PORTEFØLJEOMSETNINGEN
Store arealer på gateplan eller i retail-destinasjoner må fylles med interessant innhold. Hvilke vurderinger tar grunneiere og hvilke grunnlag har de for å ta de beste og riktige beslutningene? Er det mulig å utforme et miljø hvor man skaper synergier for hverandre? Teknologi, digitale plattformer og innsamling av data gjør det nå mulig å skape nye verdier og sikre god omsetning i prosjekter. Vi viser deg hvordan!
Peder Søholt, Snorre Jordheim Myhre -
11:25 – 11:50
KAN MAN ÅPNE NY BUTIKK I 2020?
«Utsiktene for næringslivet ser ikke lysere ut», skriver NHO i en ny fersk rapport.
Christopher Aasebø
Nye smitteutbrudd og stadig store problemer i internasjonale markeder gjør at norsk næringsliv fortsatt er i fare for å oppleve nye konkurser. Mens anerkjente kjeder, som G-Sport, Vita, Toys’R’us og Morris har gått konkurs, går andre aktører mot strømmen – Valkyrien åpnet dørene midt under koronakrisen og har som mål å styrke shoppingopplevelsen i Bogstadveien. Hva er strategien, visjonen og den konkrete planen for å lykkes?
-
11:50
Avslutning REATIL PROPERTY