Eiendomsutviklingsdagene 2019
Hva skal til for å utvikle moderne, fremtidsrettede byer med unik identitet? En rekke norske og internasjonale fageksperter vil underEiendomsutviklingsdagene 2019 dele kunnskap og erfaringer om morgendagens bykonsept. Dette blir en tverrfaglig arena om trender, konsepter og verdiskapning for fremtiden. Hjertelig velkommen til Farris Bad i Larvik 29.-30. august!
Den moderne byen
Folks livsstil, ønsker og forventninger til et godt byliv er i endring. Hvordan utvikle arbeidsplasser, boliger, hoteller, servicetjenester og konsepter som passer inn i en ny tid? Flere norske byer har gjort spennende tiltak for å bli mer attraktive, åpne og trygge. Hvor går veien videre?
Livskraftige byrom
Skal vi skape attraktive byrom med moderne tjenester, underholdning og servering, må vi skifte fokus fra bygg til mennesker. Byer handler først og fremst om mennesker – hvor vi går og hvor vi møtes – og for menneskene er offentlige, livskraftige byrom det aller viktigste.
Norge på kartet!
Norge er kjent for å være et av de mest avanserte landene med sine teknologiske fremskritt, moderne arkitektur og offentlige struktur. Hvordan kan norske byer bli blant de mest attraktive i verden? Hvordan bygger vi brandsom begeistrer både innbyggere og turister?
Pris: 12 900 (eks. mva)
Retten til forandringer forbeholdes. Påmelding er bindende, og eventuell avmelding må skje skriftlig innen den 15. aug.
Program
-
11:00 – 12:00
Velkomst og registrering
-
12:00 – 13:00
Lunsj
-
13:00 – 13:10
Velkommen til Eiendomsutviklingsdagene 2019 – DAG 1
-
13:10 – 13:40
NOEN AV VERDENS MEST MODERNE BYER
Flere byer i verden har gjort en fremtidsrettet og nyskapende innsats innen byplanlegging, arkitektur og teknologi. Revitalisering av byens funksjoner og utvikling av fremtidsrettede prosjekter er høyt prioritert. Vi presenterer noen av verdens mest moderne byer, hvilke tanker og hvilken innsats som ligger bak suksessen.
Ståle Økland -
13:40 – 14:10
THE HIGH RISE HALO EFFECT – HØYE BYGG SOM VERKTØY FOR VERDISKAPNING OG BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Høye skyskrapere og travle gater fylt med mangfold og opplevelser kjennetegner London, New York og Beijing.
Shonn Mills
Hvilken ny konkurransekraft innebærer høybygging og fortetting? Hvordan kan norske byer finne sin plass i utviklingen av høye, tette, fremtidsrettede byer? -
14:10 – 14:40
Pause og mingling
-
14:40 – 15:10
SKAP EN BY FOR FOLKET!
– Hovedveiene er kjedelige, men de fører til byen, sa den irske forfatteren, James Joyce. Det er i store byer at folk ønsker å vokse, bo og jobbe – men hvordan skape en god by for folket? Hva kjennetegner den norske moderne befolkningen – deres livsstil, økonomi, forbrukeratferd, verdier og krav? Dersom du kjenner dynamikken, menneskers atferd og nye trender, kan du skape suksessrike prosjekter!
Louise Byg Kongsholm -
15:10 – 15:40
HVORDAN SKAPE BYER SOM BEGEISTRER?
Vi lever en ny tid hvor folk tenker annerledes. Dette er en utfordring med hensyn til hvordan vi utvikler fremtidsrettede prosjekter tilrettelagt for et nytt samfunn - hvordan tenke nytt og kreativt? Fra London kommer Lisa Finlay, Group Laeder fra det anerkjente Heatherwich Studio, for å dele med oss sine erfaringer fra noen av de spennende prosjektene signert Heatherwich - slik som The Vessel, det nye landmerket på Hudson Yard i New York, og Coal Drops Yard i London.
Lisa Finlay -
15:40 – 16:10
Pause og mingling
-
16:10 – 16:40
FRA GAMLE BYGG TIL MODERNE IKONER
Flere byer har en enorm bygningsmasse som ofte må revitaliseres, ombygges og transformeres for å skape mer attraktive eiendommer i dagens marked. Hvordan gjennomføre transformasjonen på best mulig måte, og forvandle gamle bygg til moderne ikoner med en fremtidsrettet arkitektur?
Sam Lenehan -
16:40 – 17:10
AKTIVITET I BYEN – SUKSESSER OG KATASTROFER
I Oslo sliter flere områder med å skape liv og røre på bygulvet, mens Aker Brygge, Tjuvholmen og Torggata er gode eksempler på mangfoldige byrom. Filipstad skal reguleres, og vil bli tre ganger større enn Tjuvholmen.
Dag Henden Torsteinsen, Runar S. Eggesvik, Andreas Vaa Bermann, Mathis Grimstad
Vi diskuterer hvordan og hvorfor noen private aktørerklarer å skape liv og røre i sitt konsept. Hvilken markedsføring gir gode konsepter? Hva med den økonomiske siden? Er temporær bruk av områder mulig? Hvordan engasjere det offentlige?
Samtale - Samtalen ledes av Dag Henden Torsteinsen -
17:10
Avslutning Dag 1
-
19:30 – 20:00
Aperitif og mingling
-
20:00 – 23:00
Middag og underholdning
-
9:30 – 9:40
Velkommen til Eiendomsutviklingsdagene 2019 – DAG 2
-
9:40 – 10:10
NYE LEDERE – NYE STRATEGIER – NYE AMBISJONER
I løpet av det siste året har flere høyprofilerte toppledere skiftet selskap, og fått nye roller. Hva betyr disse lederskiftene for selskapene og deres forretningsstrategier? Hvordan kan de bidra til videre verdiskapning og utforming av attraktive byer i et moderne samfunn? Hvilke tanker har lederne om samarbeidet mellom private og offentlige aktører?
Stig L. Bech, Synnøve Sandberg, Rolf Thorsen, Erling Fossen
Samtale - Samtalen ledes av Erling Fossen -
10:10 – 10:35
STEDSUTVIKLING OG VERDISKAPNING - POTENSIAL I KULTURBEVISST BYUTVIKLING
Hvordan skaper vi byområder og steder som mennesker elsker? Verdiskapning - både økonomisk og sosialt - handler om grunnleggende forståelse for menneskers hverdag og drømme. Urgent.Agency har jobbet med en rekke utviklingsprosjekter med fokus på å skape mer attraktive områder. De vil reflektere over hva norske byer kan by på for å bli mer attraktive, og hvilke kommersielle og merkevarebyggende aktiviteter kan gjennomføres for å bli en helårsdestinasjon.
Christian Pagh -
10:35 – 10:55
MERKEVAREBYGGING GJENNOM OPPLEVELSESDESIGN
Hvordan bygger man sterke merkevarer gjennom å skape opplevelser som folk husker? Kunst og utsmykning blir ofte sett på som pynt. Kan man skape kunstopplevelser som både kommer byens innbyggere og utbyggerne til gode?
Bjørn Staal -
10:55 – 11:25
Pause og mingling
-
11:25 – 11:35
STEG FOR STEG – VEIEN TIL GODE REGULERINGSPLANER
Sverre Tiltnes -
11:35 – 12:35
60 MINUTES MED UNIKE KONSEPTER
«Bli helt i din egen historie». Vi presenterer noen aktører som har turt å tenke nytt og satse på fremtidsrettede og unike konsepter. De deler erfaringer og tanker om prosessen – fra idéutvikling til gjennomføring, hvordan de har bygget en brand,og hva det har krevd av kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer også hvordan regelverket bør justeres, og hva som kreves av politikerne på dette området.
Lasse Skjelbred, Kaja Skovborg-Hansen, Monica Bellika Esaiassen, Cecilie Martinsen
- Utvikling & Innovasjon - et innovativt og disruptiv konsept med kunder i fokus
- Indre Havneby - Norges første prosjekt for flytende bolig vil sette Horten ytterligere på kartet
- Vippa - Oslo mest trendy spisested
- Reinventing Cities - «Recipe for Future Living» på Stovner -
12:40
Avslutning Eiendomsutviklingsdagene 2019 med lunsj