Sleepless in Bjørvika
På Citykonferansen 13.februar møter du henne når hun stiller til debatt med flere bransjekollegaer, og tema er nettopp betydningen av restauranter og utelivstilbud for attraktiviteten til eiendomsprosjekter i Oslo.
«Man må tørre å være litt crazy, velge utradisjonelle konsepter og ta sjansen på nye trender. Det er da man vinner!», slår Caroline Krefting fast. Hun er utviklingsdirektør og prosjektleder i familiebedriften Carucel, som sammen med amerikanske Madison International eier og forvalter de publikumsrettede arealene i Bjørvika.
Hun mener at fellesnevneren for å lykkes med å tiltrekke seg publikum er opplevelser: «Retail er fortsatt viktig, men kultur og servering er sterke bidragsytere med tanke på totalopplevelsen – og gjort riktig, spiller de retail gode.» For å utnytte områdets fulle potensiale handler det om å sette sammen en velfungerende kombinasjon av tilbud. Internasjonalt er trenden tydelig; vi spiser stadig oftere ute, og bruker stadig mer penger på opplevelser.
I Bjørvika-området får publikumsmagneter som Operaen, Munch-museet og nye Deichmann selskap av nærmere 50 serveringssteder og en rekke andre tilbud.
Men Krefting påpeker at eiendomsutviklerne trenger politisk vilje og drahjelp for å lykkes: «Kommunen og Bymiljøetaten må tørre å tilrettelegge for utradisjonelle konsepter, og åpne for å regulere for uteliv. Ok, det blir kanskje litt bråk og latter og musikk ut over kvelden, men hei, vi bor da tross alt i byen!», ler hun.
Citykonferansen arrangeres på LATTER på Aker Brygge i Oslo 13. februar
Har du enda ikke meldt deg på? REGISTRER DEG HER