Simon Parker

Bildetekst:
Simon Parker til Eiendomsdagene 2026

Simon Parker til Eiendomsdagene 2026 – Slik ser verden på Norge

På Eiendomsdagene 2026 kommer Simon Parker – en prisvinnende journalist, reiseskribent, dokumentarfilmskaper og hotelkritiker som i nesten 20 år har jobbet for noen av verdens mest toneangivende reiselivsmedier, blant annet The Telegraph, Sunday Times og Conde Nast Traveller. Han har seilt og syklet 15 000 kilometer for BBC, reist gjennom India i en rickshaw, og laget TV-serien Earth Cycle på Amazon Prime etter å ha syklet hele den skandinaviske halvøya.

På Eiendomsdagene på Norefjell 15. og 16. januar, skal Parker holde foredraget «Norway Uncovered: The World’s View», der han deler sitt internasjonale blikk på Norge og Skandinavia som reisemål – og hva som gjør regionen unik i et globalt marked.Hvorfor Norge skiller seg ut

Parker forteller at han stadig vender tilbake til Skandinavia på grunn av kombinasjonen av natur, autentisitet og kvalitet – og ikke minst det særskilt nordiske prinsippet om allemannsretten.
– Å se naturen som en rettighet, ikke en luksus, er unikt i verdenssammenheng. De beste hotellene og reisemålene i Skandinavia er de som forstår dette og lar naturen være en del av sjelen i opplevelsen, sier Parker.

Som reiseskribent har han rapportert fra noen av verdens mest avsidesliggende steder – fra Svalbard og Grønlands østkyst til St. Helena i Sør-Atlanteren. Opplevelsene har styrket hans fascinasjon for destinasjoner der natur, eventyr og kvalitet møtes. Norge og Skandinavia har nettopp dette i rikelig monn, mener han.

En verden av inspirasjon for eiendoms- og hotellbransjen

På Eiendomsdagene vil Parker vise eksempler på eksepsjonelle hoteller fra hele verden – steder som kombinerer natur, arkitektur, opplevelser og bærekraft på måter som tiltrekker seg et internasjonalt publikum.
Han vil også dele innsikt fra AI-analyser av hva reiselivsmedier i Storbritannia etterspør når de dekker skandinaviske destinasjoner, og gi bransjen konkrete råd om hvordan hotell- og reiselivsaktører kan hente ut mer av det enorme potensialet i regionens natur og kultur.

– Skandinavia ligger midt i et av verdens raskest voksende adventure travel-markeder. Med riktige produkter og god historiefortelling kan bransjen nå et publikum som søker plass, ro og eventyr – akkurat det regionen tilbyr i overflod, sier Parker.

Intervju med Emilie Stordalen

Etter foredraget vil Parker intervjue Emilie Stordalen om trender i internasjonale reisemål, hotellopplevelser som skiller seg ut, og hvordan norske konsepter kan hevde seg globalt. Samtalen blir et av høydepunktene under årets konferanse – en møteplass mellom global innsikt og norsk hotellkompetanse.

Aktuell konferanse

Til toppen