Den digitale mathallen
Hva trenger man for å drive en vellykket restaurant?
En god start kan jo være et tiltalende lokale på bakkeplan, helst i en travel sentrumsgate. Eller? Nyskapningen Digital Food Court utfordrer nå de tradisjonelle spisestedene med sin digitale mathall, der kundene bestiller og får levert måltider fra en virtuell restaurant, uten egne lokaler. Denne nye kategorien er i ferd med å bli en internasjonal trend, og kalles Ghost kitchen, eller Cloud kitchen. Bak det norske initiativet står selskapet To Ghost med gründerne Kristine Bakk og Frøya Hetzel.
Sistnevnte møter du 8 september på den digitale konferansen Connect:
Trender som endrer eiendomsbransjen for godt.
Sammen med Sondre Magnussen fra lager-start-upen Speiz vil hun dele sine erfaringer rundt utnyttelse av næringslokaler som av ulike grunner står tomme hele eller deler av tiden.
«Vi kan for eksempel bruke kjøkkenet i en bedriftskantine som ellers står ubrukt fra klokken to på dagen», forteller hun. Maten som blir produsert leveres gjennom tjenester som Foodora og Wolt. Derfor kan heller ikke kjøkkenet ligge alt for usentralt til. «Typisk ønsker vi at det ikke skal ta mer enn ti minutter fra budet henter måltidet til det leveres hos kunden. Dessuten bør det være enkelt for et sykkelbud å få tilgang til kjøkkenet», forteller Hetzel.
Digital Food Court nyter for tiden stor suksess, og utvider nå fra ett til tre kjøkkener i Oslo for bedre å kunne dekke hovedstaden. Senere står Bergen og Trondheim for tur, Sverige, Norden – og kanskje verden?
«Målet vårt er å spre matglede til så mange som mulig. Vi ønsker å tilby sunne, bærekraftige måltider som et godt alternativ til mye av den fastfooden som mange forbinder med take away-mat. Det gjelder hele driften vår, fra valg av råvarer til miljøvennlig innpakning og levering.»
Men selv om Digital Food Court har blitt godt mottatt av publikum, forteller de ikke nødvendigvis sluttkunden at maten de bestiller kommer fra et såkalt ghost kitchen:
«De som bestiller hos oss trenger ikke tenke på hvor maten kommer fra, så lenge de opplever at de får sunn og kortreist mat som gjør at de føler seg bra!», oppsummerer Hetzel.
Her kan du melde deg på den digitale konferansen Connect: Trender som endrer eiendomsbransjen for godt.